Väsimus ja uni

Lapseootuse üheks iseloomulikuks tunnuseks on suurenenud unetarve ja väsimus. Väsimus võib Sind vaevata hoolimata sellest, et möödunud ööl end korralikult välja magasid. Suurenenud unetarve ja väsimus on tingitud hormonaalsetest muutustest, mis rasedusega seotult organismis aset leiavad. Ka avaldab emakas kasvav laps survet Sinu organsüsteemidele (kopsud, seedeelundkond, südame vereringe süsteem jne), keha peab toime tulema muutustega, mis aset leiavad.

Kindlasti peaks naine sellele organismi poolsele signaalile tähelepanu pöörama ja oma päevakava ümberkorraldama nii, et ta saaks piisavalt puhata. Ööuni võiks kesta vähemalt 8 tundi, alati võib see olla pikem, kuid soovitavalt mitte alla 7 tunni. Hästi mõjuvad ka päevased lühikesed uinakud, kuid ära riku oma unerütmi pikkade päevaste uinakutega. Sel juhul võib ööuni olla häiritud.

Lapseootuse alguses, esimestel raseduskuudel, magab naine enamasti hästi. Uinumise ja uneprobleeme võivad esile kutsuda eeskätt hingeelus toimuvad muutused. Lapseootus seostub muutustega igapäevaelus – nii partnerite vahelises suhtes kui ka tööalastes kontaktides.

Lapseootuse teisel trimestril magab naine hästi. Ta on kohanenud toimuvate muutustega ja tunneb end füüsiliselt hästi. Siinkohal mõningad üldised soovitused.

  • Toitu mitmekesiselt. Söö sagedamini ja väiksemate portsude kaupa. Õhtune söögikord ei tohiks sisaldada vürtsikat ja rasvast toitu ja peaks toimuma vähemalt tund enne voodisse minekut.
  • Jalutuskäik enne uinumist mõjub rahustavalt.
  • Liigu päeval piisavalt, ära istu kogu päev toas.
  • Rahustavalt mõjub soe vann.
  • Lapseootuse lõpupoole muutub rasedus naisele füüsiliselt väsitavaks. Raske on leida sobivat asendit uinumiseks. Hea on proovida magada külili asendis või poolistuli. Hästi mõjub päevane liikumine ja võimlemine.
  • Sellele lapseootuse ajale on iseloomulikud hommikused unehäired – uni läheb ära öö teisel poolel. Seetõttu on tark tegu minna voodisse varakult, et end välja puhata. Loomulikult on see üsna kurnav ja Sul võib tekkida hirm öö ees. Ühelt poolt oled Sa rampväsinud kuid teisalt on raske uinuda ebamugava asendi või ärevate mõtete tõttu.
  • Üha sagedamini lähevad mõtted ka eesseisvale sünnitusele. Pelgus sünnituse ees on üsna ootuspärane, on ju see sündmus oma tähenduselt ja kordumatuselt eriline. Juhul kui Sa tunned, et hirm ja ärevus mis eelseisva sünnitusega seonduvad on Sulle koormavad, räägi sellest oma arsti või ämmaemandaga.

Lapseootuse lõpupoole on lisaks ööunele soovitav teha ka päevane uinak. Piisav puhkus soodustab ema ja lapse vereringet ja tagab seeläbi lapsele vajalikul hulgal eluks vajalikke toitaineid ning piisavalt hapnikku.

Unehäirete puhul ära kasuta parema une saamise eesmärgil omakäeliselt mitte mingeid ravimeid! Räägi oma probleemist arstile või ämmaemandale ja leidke sellele koos lahendus. Ja ära unusta ka seda, et uni on lapseootuse ajal häiritud mitmetest teguritest, alati ei saa ega pea seda ravima.

Unetus raseduse ajal