Töö, puhkus, reisimine

TÖÖ.

Inimese tervist mõjutavate keskkonnateguriteuurimise ajalugu ei ole ülearu pikk ja uuringute teostamine o­n küllalt keerukas, seetõttu teame suhteliselt vähe nende toimest arenevale lootele ja raseda tervisele. o­n selge, et ülearune o­n ülearune! Nii ülemäärane vaimne kui füüsiline pinge võivad mõjutada Sinu rasedustaluvust ja häirida loote arengut. Tõestatud o­n müra, kemikaalide, kiirguse ja muude keskkonnategurite ebasoodne mõju. Oled kontoritöötaja arvutiekraani ees, sundasendis, istuva eluviisiga? Meditsiinitöötaja – teisi aidates ise ohustatud mürgiste gaaside, puhastusvahendite, kiirguse, infektsioonide poolt? Füüsilist tööd tehes suuri raskusi tõstes; õpetajana pidevalt jalgadel, suure vaimse pinge all? Nimestikku võiks pikendada lõputult…

Tegelikult peaksid juba rasedust planeerides kriitilise pilguga üle vaatama oma töökeskkonna. Tööandjat oma rasedusest informeerides aruta kindlasti läbi Sulle muret valmistavad asjaolud, vajadusel saad toetust oma arstilt. Ka seadused o­n Sinu poolel, et kaitsta last kahjulike mõjude eest!

PUHKUS JA UNI.

Kuna koorem, mida kannad, muutub üheksa kuuga aina suuremaks, väsitab see sind. Juba raseduse algul võid end tunda nagu valmistuksid talveuneks, ainus soov o­n “Saaks magada!” Rasedusaegne hormoonidemöll o­n selle põhjuseks, kasuta juhust ja luba endale puhkust enne, kui keha seda äärmuslike vahenditega nõudma hakkab (rase töönarkomaan, kes o­n harjunud olema edukas kõiges, ei pruugi õigel ajal märgata, et aeg o­n hoog maha võtta!). Vähemalt kaheksatunnine öine uni ja võimalusel päevane uinak o­n see, mida Te mõlemad vajate. Tõenäoliselt vajad ka tööl senisest sagedamini puhkepause, et sirutada selga ja liigutada jalgu. Seadusejärgne raseduspuhkuski o­n mõeldud selleks, et võtaksid raseduse lõpus aega endale ja peatselt saabujale! Raseda unenäod o­n omaette põnev teema – kogu raseduse ja lapsega seotud tunnete virr-varr elatakse unes veelkord läbi, sageli kummalistes kombinatsioonides. Sünnitust teed unes ilmselt ikka ja jälle läbi! Raseduse lõpus võib probleemiks olla hea asendi leidmine uinumiseks, korduvalt võib täis põis üles ajada.

 FÜÜSILINE AKTIIVSUS.

Inimesed o­n oma keha liigutamise suhtes väga erinevalt meelestatud. Kui oled harjunud pideva füüsilise koormusega, võid hea enesetunde korral jätkata ka raseduse ajal. Ujumine, jalutamine, matkamine ja rahuliku tempoga rattasõit o­n hea enesetunde korral head võimalused end hästi tunda. Raseduse ajal peaks siiski loobuma võistlusspordist, hüpetest, vältima lööke, kukkumisi ja põrutusi. Kui oled seni olnud liikumise ja võimlemise suhtes ettevaatlik, siis hea enesetunde ja toonuse huvides võiksid alustada raseduse algul spetsiaalselt rasedatele mõeldud rühmas, mõistagi ettevaatlikult!

SÕBRAD JA SELTSKOND

Ajad, kus rasedal ei peetud sobilikuks seltskonnas viibida, o­n õnneks kaugele ajalukku jäänud. Siiski kaebavad tulevased emad, et rasedus surub nad sotsiaalsesse isolatsiooni.Head sõbrad jäävad sõpradeks ka raseduse ajal, võimalusi väljas käia ja suhelda leiab ju ikka. Vaistlikult hakkad ilmselt raseduse edenedes vältima suitsuseid, mürarohkeid ja ülerahvastatud paiku ning igatsema vaikust ja rahu. Heast sõbrannast, eriti kui tal juba endal lapsi o­n, leiad kindlasti tuge ja julgustust arutamaks rasedusega kaasnevaid probleeme.

REISIMINE.

Maailm o­n lahti ja reisimine väga levinud puhkuseviis, ette tuleb ka tööreise. O­n see võimalik ka raseduse ajal? Kui Su rasedus kulgeb hästi, ei ole reisimiseks takistusi. Kõige turvalisem o­n see raseduse keskpaiku, kui raseduse alguse vaevused o­n mõõdunud ja kasvav kõht ei tee veel reisi ebamugavaks. Kui planeerid puhkusereisi, võiksid hoiduda maadest, kus arstiabi o­n viletsal järjel – kui peaksid mingil põhjusel abi vajama, võib see osutuda kaunis närvesöövaks. Samuti võib seal tekkida probleeme toidu ja puhta veega ning rasedust ohustavate infektsioonidega. Ära söö toorest koorimata puuvilja, keetmata piima ja toorest või väheküpsetatud liha või kala. Kindlasti tee reisile minnes tervisekindlustus ja võta kaasa oma rasedakaardi koopia. Olgu bussis, rongis või lennukis, pika sõidu ajal kipuvad jalad ja selg väsima. Leia võimalus jalgu sirutada või üles tõsta, kingad jalast võtta, püsti olla. Mugavad riided ja jalanõud o­n samuti hädavajalikud.

Jalgrattasõit raseduse lõpus

Rasedana reisile