Tähelepanu: töötav emme

Tõlgitud ajakirjast Fit Pregnancy

Tööle naasmisega võivad vallanduda ootamatud emotsioonid.

Kuidas üleminekut teostada? Sellest alljärgnevalt.

Peale oma esimese lapse Kevini sündi ei suutnud Karen ära oodata hetke, mil saab tagasi tööle minna. “Kui laps oli 7 kuune, muutusin kärsituks. Ma tõesti vajasin midagi lisaks 24 tundi ööpäevas ja 7 päeva nädalas emaks olemisele.” Samas oli ta üllatunud, kui ta tööle minnes teel parklasse purskus pisaratesse. “Mulle tundus, et jalad mind ei kanna. Ma nutsin kogu tee tööle. Aeg-ajalt olin ma päeva jooksul murtud olekus, nii et pidin sulgema oma kontori ukse.”

Kui sa mitme kuu möödudes pead plaane naasta lapsepuhkuselt tööle, pea meeles: vaatamata valitud tööalastele kokkulepetele, puutud sa kokku ootamatult tugevate emotsioonidega alates sügavast kurbusest kuni suure kergendustundeni.

Emaduse mitu külge

Reaktsioonide spekter on tavaline ja normaalne. “Mitmed naised, kes oma täiskasvanud eluperioodil on harjunud pidevalt karjääri üles ehitades võtma vastu alati õigeid otsuseid, äkki ei soovi tulla tagasi tööle,” ütleb Susan Walker-Matthews, Ph.D., naiste tervisekeskuse psühholoog Charlestonist. Ta lisab: “Ka vastupidine mõtlemine on õige. Paljud naised on mures selle pärast, et nad nii kergesti tööle tagasi tulevad ja, et nad ei tea, mida enda ja lastega peale hakata, kui kogu päeva kodus olla.”

Beebiga kaasnev reaalsus võib dramaatiliselt muuta su eesmärke ja perspektiive. Kui hoiad beebit süles, osutuvad plaanid, mida raseduse ajal pidasid täiuslikeks, valedeks. “Sa ei oska ette kujutada, milliste muutustega elus sa kokku puutud,” sõnab Mary Morrisson, M.D. Pensylvania Ülikooli kliinikust. “Üleminek sünnitusest ja vahetust emaduse kogemusest tööga seotud uude ellu on raske.”

Lapsepuhkuse lõpus on töötavad emad sageli “sinisilmsed”, sest senini olid nad nii hõivatud hoolitsedes igapäevaste praktiliste toimingute eest, mõeldes välja päevaplaane ja püüdes ennetada ohtusid. Ka sel juhul, kui nad tunnevad ette oma emotsionaalsete puhangute tõusu, kerkib küsimus – kuhu varjuda. Kaitset on raske leida ühiskonnas, kus vaadatakse mõnikord halvakspanuga täiskohaga töötavatesse emadesse, isegi sel juhul, kui neil ei ole valikut.

“Kui naine kaalutleb tööle naasmist,” lisab Walker-Matthews, “kerkivad mitmed sotsiaalsed, isiklikud ja perekondlikud ootused, mis võivad osutuda ebareaalseteks tema ja pere jaoks.” Mitmed tööl käivad emad kannatavad lapsest eemaloleku tõttu ja kiusavad end laialt levinud mõttega, et ainus õige ema on see, kes on oma lapsega kodus.

Siiski tunnetab laps ka eemal olles oma ema armastust ja trööstivat kohalolekut, kirjutab Susan Chira. Seetõttu säilib emotsionaalne side töötava ema ja nende laste vahel lahus oldud tundide ja isegi päevade jooksul.

Kaalutle valikuvõimalusi!

Walker-Matthews prioriteedid muutusid täielikult peale poja sündi kaks aastat tagasi. “Ka siis, kui ma uuesti leidsin ennast töös, kiirustasin ma kui segane õhtuti koju. Mul tekkis piinav soov näha oma poega samal hetkel, kui seadsin end valmis töölt lahkumiseks.”

Lähtudes vajadusest olla rohkem oma pojaga, loodab Walker-Matthews töötada edaspidi 4 päeva nädalas. On teisigi võimalusi emadel, kes soovivad olla rohkem koos oma lastega: töötada kodus, mõelda ametist loobumise peale, valida töökoha lähedal asuv laste päevakodu, töötada osalise tööajaga, lülituda ümber ajas suuremat paindlikkust lubavale karjäärile. Mõned ettevõtted lubavad üksikutel väiksema koormusega päevadel võtta lapsed tööle kaasa.

Lapse ootamise ajal vaata koos oma partneriga oma rahaline seis üle ja mõtle oma eesmärkide peale kui lapsevanem. Isegi siis, kui su perekond ei vaja sinu sissetulekut, aga kui töö on sinu jaoks stiimuliks ja enesetunde tõstmiseks, võib tööle tagasitulek anda sulle täiuslikkuse tunde, mis aitab sul olla õnnelikum ema. Pea nõu ka teiste väikelastega vanematega. Väga tähelepanelikult uuri lapse hoidmise võimalusi.

Kuigi kõigi emade kogemused on erinevad, ühendab neid üks tunne, see on süütunne. Et seda kergendada, tuleb luua töögraafik ja korraldada lapse hoidmine nii, et see oleks sinu arvates parim sulle ja lapsele – ja ole igal hetkel kohanemisvõimeline. Hoia tööl oma lapsest pilte. Kui on võimalik, helista tihti koju, et kontrollida lapse enesetunnet. Mõned tööl käivad vanemad panevad lapsed õhtuti hiljem magama, et olla rohkem koos perekonnaga.

Kuigi tööl võib sind tabada pisaratevool või kergendusohe, ole alati enda vastu hea. Vastupidiselt teistele ametitele ei ole emaduses “õigeid” valikuid, mis töötaksid hästi sinu ja su pere jaoks. Nagu ütles Morrison, “Tuleb omada reaalsustunnet ja mitte olla liiga väiklane püüdes teha kõike täiuslikult.”