Taastumine pärast sünnitust – tagasi endiseks

Armas ema, seda sa ju nüüd oled, sest sinu kõhul sipleb väike ime ehk laps. Sa oled väsinud, kuid väga õnnelik, sest said elu tähtsündmusega hakkama. Silmanurgas rõõmupisar, suunurkades naerukurrud, huultel küsimus: kas nüüd on kõik? Ei ole, meil on veel toimetusi, enne kui saate oma pereks saamise rõõme omakeskis jagada. Kõigepealt tuleb laps eraldada emast – nabanöör tuleb läbi lõigata.PLATSENTA

Siis sünnib platsenta, emakook ehk lapse toidulaud. Emakas hakkab 15-30 minuti pärast uuesti kokku tõmbama ehk kontrahheeruma ja surub ise või ämmaemanda abil platsenta emakast välja. Pärast sünnitust on väljaveninud emaka kaal 1kg piirides ning nüüd, kus platsenta on väljunud, jääb emakasse 15 -20cm veritsev haav, mis emaka taandarenedes kiiresti väheneb koos emaka kaaluga. Normaalselt kaalub emakas 70 grammi ja peitub sümfüüsi (häbemeluu) taha. Peale sünnitust kontrollib ämmaemand sünnitusteid ja lahkliha.

ÕMBLUSED

Rebendite või ämmaemanda poolt tehtud lahkliha lõigete puhul, mis laiendavad tupeava, tuleb need õmmelda. Õmblemise juures kasutatakse tuimestust ja sünteetilist õmblusniiti, mis hiljem eemaldamist ei vaja. Pärast õmblust võib lahklihale tekkida turse ja valulikkus. Seda saab leevendada jääkoti abil. Nakkuse vältimiseks tuleb hoolega täita hügieeninõudeid. Esimestel päevadel väldi istumist. Haav paraneb 10 – 14 päeva jooksul. Peale õmblemist puhastab personal sind, vahetab pesu ja sind aidatakse voodisse, kus on mugavam lapse ja lapse isaga mööda saata varane sünnitusjärgne periood. See kestab enamasti 2 tundi. Sel ajal jälgib ämmaemand sünnitustoas sinu vererõhku, pulsisagedust, kehatemperatuuri ja emaka kokkutõmbumist ja verehulka, mis emakast väljub. Kui nende tegevuste vahel või ajal, ei ole veel laps imema saanud hakata, oleks hea alustada seda kindlasti nüüd. Paranemise kiirendamiseks alusta nii vara kui võimalik vaagnapõhjalihaste harjutustega (vesiroosiharjutus). Alusta ettevaatlikult. Kui tunned valu või väsimust, katkesta harjutamine. Harjuta korraga vähe aga sageli.

JÄRELVALU

Lapse imemine rinnal vallandab hormoon oksütotsiini, mis paneb rindadest ternespiima, hiljem piima väljuma. Samas tekitab ka emaka kokkutõmbeid ja järelvalusid, vähendades emal sünnitusjärgse verejooksu ohtu. Järelvalud on rohkem tunda korduvsünnitajal. Hiline sünnitusjärgne periood kestab kuni kõik rasedus-ja sünnitusjärgsed muutused on taandarenenud. Tavaliselt kestab see aeg 6-8 nädalat. Esimestel päevadel võib tunda ebamugavust, nõrkust, valu emaka piirkonnas. See valu on hea märk sellest, et keha pöördub normaalsesse elurütmi. Tugevate valude puhul pea nõu arsti või ämmaemandaga.

VERITSUS

Veritsus tupest kestab 2-6 nädalat. Rinnaga toitmise puhul võib lõppeda varem. Esimestel päevadel eritub erkpunast verd, mis päev päevalt muutub tumedamaks, lõpuks pruunikas kahvatuks, kollakas-valkjaks. Eritust võib tulla kuni esimese menstruatsioonini. Kuid rinnaga toites ei pruugi menstruatsioon ilmuda. Vanasti pidid naised voodis veetma 3-4 päeva ( nurgavoodis olemine), ei tohtinud vannis käia. Selle tagajärjel kogunes veri emakasse, lisandusid mikroobid, tekkisid palavikud, põletikud emakas ja ka rindades. Tänapäeval on naised tublid. Juba mõni tund peale sünnitust on nad tegevuses. Laps on ju kogu aeg emaga, see väikseke tiivustab ema tegudele. Samas on emakas paremas asendis, veri pääseb välja. Siit jõuame veel ühe probleemini, mida kindlasti pead meeles pidama.

PÕIS

Raseduse ajal surus suur emakas põiele ja sundis sind sageli väljas käima. Nüüd on vastupidi, emakas jääb järjest väiksemaks, põis korjab palju uriini sisse. Pikalt surve all olnud koed on kaotanud osa tundlikkusest, mistõttu põis on ületäitunud. Urineerimistunnet ei teki. Natuke valulik on see piirkond ka, ei julge hädale minna. Püüa pärast sünnitust nii vara kui võimalik tualetti minna. Edaspidi pea meeles, et 3-5 korda päevas pead tualetti külastama. Võib esineda ka tahtmatut urineerimist. Aitab vaagnapõhjalihaste treening.

SOOLED

Sünnituse käigus surutakse pärasool tühjaks. Seetõttu ei pea Sa muretsema esimestel päevadel soole tühjendamise pärast. Sooletegevuse ergutamiseks võib juua rohkelt vedelikku ja süüa kiudaineterikast toitu. Sooletühjendamise vajadusel tee seda kohe. Ära karda õmbluste pärast, need ei rebene.

SELJAVALUD

Valu ristluu ja alakõhu piirkonnas viitab emaka kokkutõmmetele. Tavaliselt suureneb see valu rinnaga toitmise ajal. Seljavalu võib põhjustada ebamugav asend toitmisel, mähkimisel või mistahes töö tegemisel. Tuleb osata lõdvestuda ja jälgida ergonoomika reegleid. Hoia oma selga, see on sinu “mastipuu”

SUGUELU

Alustada võib siis kui mõlemad selleks valmis on. Segada võib valulikkus, eriti, kui oli õmbluseid, tuppelihaste lõtvus ja tuppe kuivus ja teadmine, et imetamine ei välista rasestumist. Enne suguelu algust soovitame käia sünnitusjärgsel kontrollil naistearsti juures. Enamasti 4-6 nädala möödumisel sünnitusest. Arst kontrollib rindu, kõhtu, õmbluste paranemist, mõõdab vererõhku, vajadusel tehakse vere- ja uriinianalüüs.  Tupe kaudu kontrollitakse emaka taandarengut, emakakaela, tupe ja lahkliha seisundit. Koos arstiga räägid rasedusest hoidumise võimalustest. Kui oled kodus abikaasaga selles osas kokkuleppele jõudnud, on arstil võimalik kohe ka vastav retsept sulle väljastada. Kuni otsus on tegemata võiks kasutada kondoomi. Spiraali võib panna emakasse 6-8 nädalat peale sünnitust. Parem oleks kui menstruatsioon oleks taastunud. Uut rasestumist soovitatakse mitte enne lapse 9 kuuseks saamist. Sellisel puhul tuleb sinu laste vanusevahe vähemalt 1,5 aastat.  Aeg on oluline ema tervise taastumiseks, esimese lapse iseseisvumiseks ja planeeritavale lapsele soodsama kasvupinnase tagamiseks.

MASENDUSHOOD

Vaatamata õnnelikult ja hästi lõppenud sünnitusele võivad olla sul sageli masendus ja nutuhood. Põhjuseks on hormoonide järsk muutus ja sünnitusele järgnev tühjustunne. Häirida võib hirm uue rolliga toimetuleku ees. Paari-kolme kuuga enesetunne paraneb. Ema koos toetava, abistava ja ergutava perega saavutab enesekindluse. Ühiselt ühise eesmärgi nimel pingutamine annab häid tulemusi – kõigil on hea elada.

KEHAKAAL

Sünnitusjärgsete harjutustega tuleb alustada varakult, vähemalt 24 tundi peale sünnitust. Alusta kõhu- ja vaagnapõhjalihaste treeninguga. Rasedus ja sünnitamine venitavad naise lihaseid ja muudavad rühti. Sünnitusjärgsetel päevadel tuleb võimalikult palju puhata. Aktiivsema treeninguga võib alustada 6 nädalat peale sünnitust. Hea ema kehakaalu reguleerija on rinnaga toidetav laps. Ema kaotab palju vedelikku ja kulutab rohkelt energiat. Raseduse jooksul kuhjunud kilod kaovad peagi. Mida paremini sa oma vormisoleku eest hoolitsed, seda vastupidavam ja rõõmsameelsem sa oled.

MÕNED SOOVITUSED SÜNNITUSJÄRGSEKS HARJUTAMISEKS

Sünnitusel venivad kõik vaagnapõhjalihased ja muud pehmed koed sünnitusteede ümbruses. Esimeseks ülesandeks pärast sünnitust olekski aidata neil uuesti endisesse olekusse pöörduda. Keskendu sellele piirkonnale ning püüa neid lihaseid pingutada. Tupe ümber olevad lihased on rõngakujulised ja kui sa neid pingutad, siis sa tõmbad need rõngad väiksemaks kokku ja üles poole enda sisse. See on umbes samasugune tunne nagu hoiaksid pissihäda tagasi. Alustada võid kohe pärast sünnitust. Esimene kord võib olla raske ja sulle võib tunduda, et seal polegi enam ühtegi lihast, mida pingutada või siis nad ei allu sinu tahtele. Jätka siiski üritamist ja üsna pea hakkab asi minema. Harjutust võib teha igas asendis, kuid esimestel päevadel alusta lamades. Alustades paarist korrast võid hakata kordade arvu suurendama nii, kuidas jaksad. Teha võid mitu korda päevas, iga paari tunni tagant. Harjutamist võid jätkata seni, kuni oled täielikult taastunud – umbes 1,5 kuud pärast sünnitust – või ka edaspidi, sest kasu on sellest igas vanuses naistele.

Teine harjutus, mida samuti võid teha kohe pärast sünnitust, on kõhulihastele. Raseduse jooksul väljaveninud lihased peavad tagasi tõmbuma endisesse pikkusesse. Selleks lama rahulikult selili, aseta üks käsi kõhule, et paremini kontrollida, mis toimub ning hinga rahulikult sügavalt sisse ja välja. Koos väljahingamisega püüa tõmmata kõht vastu selga – nii ligi kui saad – hoia mõni hetk ja koos sissehingamisega lõdvestu. Tee nii mitu korda, kui jaksad ja edaspidi võid kordade arvu suurendada.

Kolmas kasulik tegevus kohe pärast sünnitust on kõhuli lamamine. Suurem surve kõhule paneb ka emaka kiiremini kokku tõmbuma ning kõhuõõne elundid asetuvad rutem oma endistele õigetele kohtadele tagasi. Kui sulle tundub mugav, siis võid kõhu alla asetada lisaks veel padja või kokkupandud teki. Jää kõhuli umbes 20 minutiks ja tee seda päeva jooksul korduvalt.

Arvesta, et taastumine sünnitusest on küll individuaalne, kuid vähemalt kuu aega läheb küll igaühel, aga võib-olla ka kaks. Sel ajal väldi suuremat füüsilist koormust eriti raskuste tõstmist ja jõutrenni. Lapse kaal on sulle just paras. Vältida tuleb külmetamist, sest organismi vastupanujõud on nõrgenenud. Anna oma kehale aega saavutada endine kuju ja toonus.