Suitsetamisest loobujate nõustamine

Suitsetamine on krooniline sõltuvushaigus (X RHK-F17). 70 % igapäevasuitsetajatest soovivad pahest loobuda, kuid nad tegelikult ei ole selleks valmis ja vajavad nõustaja toetust. Mõõduka ja tugeva nikotiinsõltuvuse korral ei ole suitsetamisest loobumine ilma nikotiinasendus-või tablettravita mõeldavgi.

Kliendi/patsiendi motiveerimine, nikotiinsõltuvuse taseme hindamine, konkreetse suitsetamisest loobumise päeva määramine, individuaalse loobumis- ja raviplaani koostamine, suitsetamisest loobuja pidev juhendamine ja toetamine, elustiili muutmine ja saavutatud tulemuste hindamine – see on nõustamise sisu.

Suitsetamine kui sõltuvus

Tubakast tekkiv sõltuvus on füüsiline, psüühiline, emotsionaalne ja sotsiaalne.
Uuringud on leidnud nikotiinisõltuvuse olevat sama tugeva kui sõltuvuse heroiinist.

Suitsetamisest loobumisel on tähtis roll ettevalmistusel!

Pane kirja:

  • Milline tubakatarbija oled.
  • Millised probleemid võivad tekkida, kui oled otsustanud suitsetamise lõpetada.
  • Milliseid põhjuseid leiad suitsetamiseks ja millist sõltuvust need iseloomustavad.

Kuidas vabaneda suitsetamisest? Soovid loobuda?

Enne kui lõpetad…

  • Ära karda küsida abi. Loobumine on palju tulemuslikum, kui seda teha koolitatud meditsiinitöötaja jälgimisel. Pöördu abi saamiseks oma perearsti poole või otsi üles lähim suitsetamisest loobumise nõustamise kabinet.
  • Palu perekonnal ja sõpradel mitte suitsetada sinu läheduses.
  • Pese oma riietest suitsuhais.
  • Kirjuta üles põhjused, miks sa tahad saada mittesuitsetajaks.
  • Lükka igal päeval esimese sigareti süütamine ühe tunni võrra edasi.
  • Palu oma sõbral suitsetamisest loobuda koos sinuga. Tehke üksteisega leping.
  • Päeval, mil oled otsustanud suitsetamise lõpetada, leia endale tegevus – mine kinno, trenni jne.
  • Määra kindlaks lõpetamise kuupäev ja pea sellest kinni. Valmistu selleks kuupäevaks täie tõsidusega.
  • Pane kirja tegevusplaan ja arvesta sulle sobivate võimalustega.
  • Paar nädalat enne lõpetamise kuupäeva määramist hakka tarbima madala tõrva ja nikotiini sisaldusega suitsumarki. Vähenda suitsude arvu.
  • Otsusta, mitu suitsu päeva jooksul tõmbad ja pea oma otsusest kinni.
  • Suitseta vaid need sigaretid, mida tõesti tahad.
  • Ära suitseta lihtsalt harjumusest.
  • Ära tühjenda oma tuhatoosi. See meenutab sulle, kui palju sa suitsetad.
  • Ära mõtle, et ei hakka enam kunagi suitsetama. Tegutse üks päev korraga.

Suitsetamisest loobumise nõustamise teenus rasedatele, imetavatele emadele ja nende pereliikmetele

Eesti riikliku sünniregistri 2008. aasta andmetel suitsetas raseduse ajal 10,6% naistest. Positiivsena võib märkida langustendentsi rasedate naiste suitsetamislevimuses (2010 aastal – 8,8%). Passiivsete e kaudsete suitsetajate osakaal ei ole täpselt määratletud, kuid see on tõenäoliselt kõrge. Suitsetamine nagu kõik sõltuvuslikud käitumised on mitmetahulise tervisehäire (füüsiline ja/või psüühiline ja/või sotsiaalne) indikaatoriks. Suitsetamine on ka tõestatud riskitegur naiste ja/või meeste viljakushäiretes.

Ema suitsetamist raseduse ajal on seostatud järgmiste komplikatsioonide tekkimisega:

  • raseduskomplikatsioonid nagu platsenta enneaegne irdumine ja platsenta eesasetus
  • loote kasvu aeglustumine
  • enneaegsus
  • imiku äkksurm
  • suurenenud vajadus tervishoiuteenuste järele varajases lapseeas

Selliseid riske tuleb arvestada mitte ainult naise aktiivse, vaid ka passiivse suitsetamise puhul. Tubakast tuleks loobuda eelistatavalt enne eostamist või pärast rasestumist nii ruttu kui võimalik. Suitsetamisest loobumine on igal juhul kasulik ükskõik millal raseduse ajal ja peale sünnitust. Soovitatakse täielikku loobumist, sest ema suitsetamise vähendamine ei ole piisav, et vältida lapse sünnieelseid ja sünnijärgseid komplikatsioone raseduse ajal või peale sünnitust. Nende eesmärkide saavutamiseks tuleb luua toetav õhkkond suitsetamisest loobuva naise suhtes, tuleb austada tema isiksust ja teda ei tohi kunagi süüdistada. Eriväljaõppe läbinud spetsialist abistab naisi ja nende pereliikmeid suitsetamisest loobuma eelnimetatud tingimusi järgides.

Loe lähemalt: http://www.terviseinfo.ee/et/valdkonnad/tubakas/tubakast-loobumine/tubakast-loobumise-noustamine