Raseduse alguse vaevused

Nagu me oleme rääkinud, ei ole rasedus haigus, kuid sellele vaatamata tuleb raseduse ajal oma tervise eest rohkem hoolt kanda – seda kõike selleks, et Sul sünniks terve ja tugev laps.

Rasedusaegne iiveldamine on märk sellest, et su keha kohaneb rasedusega. Kuna laps, kes ema kõhus kasvab, on segu ema ja isa DNA-st, on raseduse alguses vaja ema organismil selle “võõrkehaga” kohaneda. Märgid sellest on näiteks iiveldamine (nendel, kes kohanevad raskemini, võib see viia ka oksendamiseni) ja väsimus. Need vaevused leevenduvad enamasti platsenta tööle hakkamisega 11-13 rasedusnädalal.

Iiveldamise ennetamiseks peaks hoolitsema selle eest, et kõht ei läheks väga tühjaks.
Tuleks tarbida piisavas koguses vedelikku. Lisaks veele võid proovida juua ingveri- või kummeliteed.

Teisel trimestril peaks naine hakkama ennast jälle palju paremini tundma. Kui ta ennast endiselt väga väsinuna tunneb, on esimeseks mõtteks, ega tal ei ole hemoglobiin liiga palju langenud. Hemoglobiini tõstmiseks tuleks hästi süüa. Hea enesetunne algab toitumisest! Rase peaks piisavalt saama puhata ja hästi süüa. Oluline on see, et kõik toitained, millest toit on valmistatud, oleks värsked ja köögivilja osakaal oleks toidus piisav.
Raseduse ajal muutub seedimine aeglasemaks ja võib endaga kaasa tuua kõhukinnisuse. Kõhukinnisust aitavad vältida piisav liikumine ja vedeliku tarvitamine. Üle tuleks vaadata oma menüü. Rase naine peab toituma tervislikult ja regulaarselt. Tuleb süüa sooja toitu kolm korda päevas. Kõhukinnisuse vastu aitavad ka linaseemned või olulisi oomega rasvhappeid sisaldav linaõli.
Pikaajaline kõhukinnisus ja ka sünnituse lähenemine võib endaga kaasa tuua hemorroidid. Nende raviks võib kasutada käsimüügis olevaid kreeme, salve ja küünlaid. Lisaks võib õhtuti teha jahedaid istevanne.

Raseduse alguses esinev kõhuvalu on tingitud tõenäoliselt sellest, et emakas läheb pingesse. Sel juhul on kõige parem puhata ja jälgida, et ei tekiks veritsevat voolust. Kui tekib veritsev voolus, oleks tõenäoliselt vaja ravimeid kasutada, et emaka kokkutõmme või pinge maha võtta.

Kui valu esineb puusanukkide läheduses, on see tõenäoliselt tingitud sellest, et emakat kattev ja ühest vaagnaluust teiseni ulatuv laiside peab nüüd raseduse kasvades venima hakkama ja võib kohati, eriti ootamatute liigustuste ajal, valusähvatustega tunda anda.

Raseduse ajal toimub kehas palju muutusi ja mõnikord võib nendega kohanemine olla raske. Kui keha annab märku, et tuleks aeg maha võtta, siis tulebki seda teha. Puhka rohkem, jälgi, et su toitumine oleks korralik ning tarbi piisavalt puhast vett.

Raseduse kulg on igal naisel individuaalne. Ämmaemand aitab ja nõustab Sind selles, mida tuleks tähele panna ja kuidas ennast hoida. Räägi kõikidest vaevustest oma ämmaemandale – tõenäoliselt ei ole see midagi uut ja sa saad tema käest kinnitust, et kõik on endiselt hästi!
Kui sul on raseduse kohta veelgi küsimusi, kirjuta ka mulle aadressil greetel@emmedeklubi.ee ja leiame neile küsimustele koos vastused!

Greetel Lee
greetel@emmedeklubi.ee
www.emmedeklubi.ee