Rasedusaegne kõhukinnisus

Jomphong (2)Raseduse ajal tekkiv kõhukinnisus on tingitud soole kompressioonist suurenenud emaka poolt ja soolelihaste lõõgastumisest progesteroonide toimel. Rauapreparaatide manustamine võib kõhukinnisust soodustada.

Loetlen siinkohal toiduaineid, mis aitavad kõhukinnisust leevendada.

Nimetatud toiduained tuleks kõhukinnisuse puhul oma igapäevasesse menüüsse lisada kuni probleemi lahenemiseni. Abi ei ole sellest, kui oodatakse leevendust juba mõne päeva pärast.

Soovitused:

  • Söö kiudaineid sisaldavaid toite, näiteks puu- ja köögivilju (punapeet, rohelised salatid, pirn), täisteratooted, pudrud (sinna võib lisada linaseemneid, kuivatatud aprikoose, ploome, rosinaid), täisteraleib, müsli.
  • Puu-ja juurvilju, ka kuivatatult. Puuviljade suhtes ole tähelepanelik, et ei liialda magusatega, sest need annavad jällegi liigselt süsivesikuid, mis vaid tõstab mõttetult kaalu. Praktika on näidanud, et tihti liialdatakse näiteks viinamarjade, mandariinide, banaanidega. Valik meie kaubanduses on väga mitmekesine ning üheks väga kasulikuks viljaks on kiivi. Seda võiks proovida, kui veel ei ole seda teinud, sest see sisaldab väga palju C-vitamiini ja teeb seedimise korda ilma lisakilodeta, süüa võib isu järgi.
  • Salateid maitsesta õliga (soovitavalt külmpressõliga).
  • Hapendatud piimatooted. Keefirile või jogurtile võib hulka segada nisukliisid, see mõjub kõhukinnisuse puhul eriti efektiivselt.

Spetsiaalselt kõhukinnisuse vastu veel:

Karusmari, mandlid, kurk, viinamari, virsik, rabarber, hapukapsas, hapukurk (NB! Mitte marineeritud kurk), punapeet, porgandimahl, kiivi.

Rahvameditsiinis kasutatakse kõhukinnisuse vastu järgmisi vahendeid:

  • Juuakse 10 päeva jooksul värske kartuli mahla.
  • Võetakse 3 korda päevas enne sööki 1/3 klaasi võilillejuuretõmmist. Selle valmistamiseks valatakse 2 tl juurtele klaasitäis külma keedetud vett ja lastakse 8 tundi tõmbuda.
  • Võetakse võrdsetes kogustes leedripuuõisi ja türnpuuvilju, valatakse 1 spl peenestatud segule klaasitäis keeva vett, keedetakse 10 minutit, jahutatakse, kurnatakse ning juuakse hommikul ja õhtul klaasitäis.
  • Võetakse 3 korda päevas 2 tl aaloemahla.
  • Juuakse õunaäädika vett – 1 spl õunaäädikat 1 klaasi vee kohta iga päev.
  • Heaks kõhukinnisuse raviks on ka linaseemneleotis – 1 spl linaseemneid panna 0,5 klaasi leige veega seisma vähemalt paariks tunniks, siis tekkinud kissellimoodi segu  juua või lusikaga süüa, jätkata seni kuni tarvis.

Menüüst lülita välja kõhukinnisust soodustavad toiduained: kakao, kuum ja kange tee, must kohv, püüli jahust saiakesed ja pirukad, manna- ja riisipudrud jt. Loobu rafineeritud suhkrust, selle asemel võta tarvitusele rafineerimata (pruun) suhkur või mesi.

Kõhukinnisuse puhul on väga oluline piisav vedeliku tarbimine. Jooma peaks 1,5-2,5 l vedelikku päevas. Oluline on ka see, mida juua. Mõned mahlad on väga head seedimisele, kuid mahladega peaks jälgima seda, kui suur on mahla suhkrusisaldus. Liigne suhkur tekitab seedimisvaevusi, gaase ja tõstab ka kehakaalu.

Eelista puhast mahla, toormahlu on väga hea juua regulaarselt, sest nad mõjuvad aeglaselt. Kasulikud toormahlad on porgandi- ja peedimahl, või nende segu. Porgandimahl võib aga mõnel pigem kõhukinnisust soodustada. Suurepärane variant on tarvitada kodust mustsõstra või punasesõstramahla.

Vee joomine võiks saada harjumuseks. Igal õhtul enne magama minekut joo aeglaselt ja mõnuga pool või klaas külma vett.  Teine pool klaasi või klaasitäis joo hommikul kohe pärast ärkamist. See võte elavdab soolte tegevust, parandab seedeelundite verevarustust, pärast külma veega üllatamist asuvad seedenäärmed tegusamalt tööle.

Efektiivseks joogiks peetakse kõhukinnisuse puhul ka sidrunivett või õunaäädika vett. Ka juba mainitud kuivatatud ploome võib leotada vees ning seda vedelikku juua.

Kõhukinnisuse ravis võib kasutada ka piimhappe baktereid. Meie sooltes elab miljoneid baktereid (mikrofloora), kes soodustavad seedimist, tootes vitamiine ning hoides seedimise korras. Nende bakterite kooskõla häirimine võib samuti soodustada kõhukinnisust. Sel puhul aitab piimhappebakterite lisatarbimine (müügil apteegis).

Peale õige toitumise on väga tähtis ka füüsiline koormus ja sooletreeningud. Proovi võimalikult palju liikuda, kasuta vähem transporti, võta osa spetsiaalselt rasedatele mõeldud võimlemistest. Kõhukinnisust soodustab just istuv eluviis.

Näiteks hommikusöögile võiks järgneda sooletreening – tualetti minek – hoolimata sellest, kas roojamistungi on või ei ole. Ürita vältida olukordi, kui ei ole võimalik kasutada tualetti. Roojamassi kinnihoidmine ainult süvendab kõhukinnisuse probleemi.