Miks ja kuidas suhkrust loobuda?

suhkur

Ekspertide sõnul võib liiga suur suhkrutarbimine viia diabeedi, ülekaalulisuse ja paljude teiste haigusteni ning eriti kahjulik on suhkur teadlaste sõnul just lastele. Mida teadlikumaks pered suhkruga kaasnevatest ohtudest muutuvad, seda rohkem on perekondi, kus suhkrutarbimist rangelt piiratakse ja igapäevamenüüdest täielikult eemaldatakse. Magusa kraamiga hüvasti jätmine ei ole küll lihtne, kuid see võib oluliselt parandada perekonna tervislikku seisundit. Siin on mõned nõuanded, kuidas suhkruvaba dieediga algust teha.

Paljud meist tunnevad uhkust selle üle, et meie majapidamises toitutakse tervislikult. Me tarbime iga toidukorra juurde küllalt juur- ja köögivilju, sööme orgaanilisi ja mahepõllumajanduslikke tooraineid ja tarbime võimalikult vähe suhkrut… kuid kas ikka tarbime?

Suhkrut on nimelt igal pool – mitte ainult maiustustes, vaid ka poest ostetud salatikastmetes, hommikuhelvestes ja kõigis poolfabrikaatides ning valmistoitudes.

Reaalsus on see, et enamustesse supermarketites müügilolevatesse toodetesse lisatakse suhkrut. See on lausa uskumatu! Millal uurisite teie lähemalt vitamiinipurgil, kanapuljongil, majoneesil või isegi beebidele mõeldud toodetel ilutsevaid koostisosade nimekirju? Teelusikatäis siin ja teelusikatäis seal teeb kokku tohutu koguse suhkrut, mille me eneselegi teadmata endale igapäevaselt sisse sööme.

„Lisatud“ suhkrud – tootjate ja toidu valmistajate poolt toidule lisatud suhkrud – erinevad toidus esinevatest looduslikest suhkrutest ja on toitumisspetsialistide seas üle terve maailma palju muret ja pahameelt tekitanud. Sedasorti suhkrut on paljude tervisegurude poolt „toksiliseks“ ja „mürgiks“ kutsutud ja teaduslikud uuringud on suhkru liigtarbimist seostanud vähi, hammaste lagunemise ja ülekaalulisusega. Sellel aastal avalikustas Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) uue soovituse: päevane suhkrutarbimine ei tohiks moodustada rohkem kui 10 protsenti inimese päevasest kaloraažist. See tähgendab, et vaid klaasike limonaadi või korralik pigistus ketšupipudelist võib lapsele ette nähtud päevase suhkrukoguse juba ületada.

See ei kehti ainult hariliku valge roosuhkru kohta, vaid ka näiteks tervisepoodide müügihiti agaavisiirupi jms. kohta. Inimesed arvavad, et mesi ja vahtrasiirup on täisväärtuslikud ja looduslikud, aga keha jaoks on see sisuliselt sama, mis harilik suhkur.

Paljud toitumisspetsialistid leiavad, et väikene kogus lisatud suhkruid on täiesti lubatud. Kuid kui plaanid suhkrust täielikult loobuda, pead mõistma, et see ei ole vaid suur muutus sinu toidulaual, vaid ka küllaltki suur kannapööre sinu pere elustiilis. Eriti laste jaoks võib see muutus küllaltki radikaalne näida. Milline näeb välja teie edaspidine elukorraldus näiteks siis, kui kellelgi sinu lapse rühmakaaslastest on lasteaias sünnipäev ja kõigile pakutakse kommi?

Magusad tulemused

Tasu suhkruvaba dieediga eksperimenteerimise eest on helde ning võib olla silmiavav kõigi pereliikmete jaoks ning luua suurepärase aluse tervislikeks eluviisideks ka tulevikus. Paljud lapsed kurdavad näiteks, et köögiviljad on kibedad, kuid kui lõpetada nende maitsemeelte suhkruga lämmatamine, kogevad nad ka looduslikke maitseid teisiti. Muutus, mis laste maitsemeeltega suhkrust loobumisel toimub, on meeletu – nad õpivad maitsema ja hindama köögiviljade looduslikku magusust.

Maiustuste kiudaine-, valgu- ja toitainerikaste toitude vastu välja vahetamine toob endaga kaasa tohutult positiivse mõju sinu pere tervisele – muuhulgas kingib see ka näiteks parema immuunsuse. Suhkrust loobudes on paljud pered tunnistanud, et haigestuvad varasemast oluliselt harvemini ning kui, siis ka paranevad palju kiiremini. Lisaks mõjub see suurepäraselt ka seedimisele, näonahale ja kehakaalule. Suhkur on kaloririkas ja üleliigne suhkur ladestub organismis rasvana. Laste puhul on tervisliku kehakaalu säilitamine aga väga oluline, sest tagab lapsele parema füüsilise konditsiooni sportides ning vähendab II tüübi diabeeti haigestumise riski. Lisaks on suhkrutarbimine ka bioloogiline nõiaring – mida enam suhkrut sa tarbid, seda enam sa seda vajad.

Alusta arukalt

Enne köögikappide kategoorilist tühjendamist tuleks veenduda, kas selliseks suureks elustiilimuudatuseks on õige aeg ja endalt küsida, kas kõik pereliikmed on valmis sellega kaasa minema. Kõige olulisem on lõppkokkuvõttes ikkagi kogu pere heaolu.

Lisaks ei soovi sa, et mõni su lastest enda toa riidekappi küpsiseid peitma hakkab, mistõttu tuleb veenduda, et kõik pereliikmed on algusest peale asjaga päri ja saavad kaasa rääkida reeglite osas, mis erijuhtudel kehtivad.  Kas mõnikord ikkagi võib? Kui jah, siis millal? Mida teha, kui perekond on puhkusel, kui kellelgi on sünnipäev või kui pere einestab pidupäeva puhul restoranis? Tähtis on kindlad reeglid kohe alguses paika panna ning nende juurde jääda. Kui lepite kokku, et sööte ühe „päris“ magustoidu kuus, võite ühel päeval avastada, et igatsete seda päeva üha vähem ja vähem – mida kauem inimene suhkruta läbi ajab, seda rohkem muutuvad tema maitsemeeled ning magustoidud ei tundu lõpuks enam sugugi nii ahvatlevad.

Suurem probleem ei seisnegi suhkrusõltuvuse puhul mitte füüsilises, bioloogilises sõltuvuses, vaid pigem emotsionaalsetes aspektides. Lapsevanemad ja nende lapsed on harjunud, et maiustusi ja magustoite kasutatakse peibutistena, lohutuseks või pidupäevade tähistamiseks.

Järgi järgnevaid samme, kui oled valmis suhkruvabale elustiilile võimaluse andma:

  • Suhkru majapidamisest elimineerimisega on kaks võimalust: kas köögikappidest kõik suhkrut sisaldavad tooted kohe välja visata või kasutada pakend lõpuni ning asendada see seejärel suhkruvaba alternatiiviga. Pea meeles, et „suhkruvaba alternatiiv“ ei tohiks tähendada kunstlike magusainetega maitsestatud tooteid. Teaduslikud uuringud on tõestanud, et kunstlikud magusained (nt. aspartaam) on inimese kehale ohtlikud – oluliselt ohtlikumad, kui tühipaljas roosuhkur.
  • Pühenda nö. „nullist“ kokkamisele rohkem aega. Kui alustate suhkruvaba elu, peate kodus oluliselt rohkem süüa tegema – edaspidi tuleb kõik pasta- ja salatikastmed ning suhkruvabad magustoidud-maiustused ise valmis teha.
  • Toidupoes haara edaspidi täisväärtuslike toitude nagu liha, kala, puuviljade ning köögi- ja juurviljade järele. Lisaks osta minimaalselt töödeldud pakendatud tooteid nagu näiteks täisteratooteid, pastat, maitsestamata jogurtit ning pähkleid ja seemneid. Veendu, et tutvud hoolikalt ja tähelepanelikult kõigi toodete koostisosade nimekirja enne, kui need ostukorvi paigutad.
  • Valmistu kõigiks reisideks ja väljasõitudeks erilise hoolega. Korralikult täis pakitud külmakastist saab edaspidi väljasõitude puhul kõige olulisem abimees, sest väljas söömine saab edaspidi senisest pisut keerulisem olema (kuid siiski võimalik).
  • Veendu, et ootamatult saabuva hundinälja puhul oleks majapidamine varustatud korralike näksidega. Kuivatatud puuviljad, pähklid ja värskete puuviljade ning marjadega maitsestatud maitsestamata jogurt on toitvad ning tervislikud vahepalad.

Pea meeles – sa ei pea suhkrut toidulaualt täielikult eemaldama, et oma pere toitumisharjumusi tervislikumaks muuta. Ühest või kahest lihtsast muudatusest (näiteks suhkrut sisaldavatest jookidest loobumine või magusate hommikuhelveste suhkruvabade vastu vahetamine) võib olla küllalt, et oma pere elustiili positiivseid muudatusi sisse viia.

Kuigi suhkrust sajaprotsendiliselt loobumine võib tunduda ebarealistlik, on tasu tehtud töö eest korralik – sinu ja sinu pere tervislik seisund paraneb tänu sellele märgatavalt. Kuid kõige olulisem – olulisem, kui suhkrust täielikult loobumine – on teadlikkus. Tähtis on suhkruga kaasnevaid ohte ja riske mõista ning seda teha koos kogu perega.

 

Artikkel pärineb: www.emmedeklubi.ee