Magneesium ja rasedus

Rasedus on loomulik osa naise elust, mis tähendab lisakoormust kehale ja vaimule ning kutsub esile organismis suuri muudatusi. Muudatustega kohanemiseks on vaja rohkem valku ja mineraalained (kaltsium, magneesium, kaalium).

Miks suureneb raseduse ajal magneesiumi vajadus? Põhjused on füsioloogilised – raseduse ajal suureneb vere hulk organismis ja magneesiumi väljutamine neerude kaudu, seega vajatakse seda rohkem, säilitamaks vajalikku taset.

Milleks on meie organismil magneesiumi vaja? Olles oluline komponent enam kui 300 ensüümi koostises, mõjutab see kogu ainevahetust, eriti tugevalt aga kaltsiumi, C-vitamiini ja süsivesikute ainevahetust ja valgu sünteesi. Magneesium on vajalik tervete luude, hammaste, lihaste ja närvikoe normaalseks formeerumiseks looteeas ning edasiseks arenguks ning talitluseks kogu elu jooksul. Sellel on tähtis roll ka südame normaalses funktsioneerimises: veresoonte laiendamisel ja südamerütmi korrigeerimisel ning vere hüübimishäirete ennetamisel, samuti inimese kaitsmisel stressihormoonide kahjustava toime eest.

Kuidas avaldub magneesiumivaegus? Magneesiumivaegusel võivad viidata järgnevad tunnused: närvilisus, une- ja keskendumishäired, tujutus, depressioon, töövõime langus, lihaspinged, lihaskrambid (jalgades), käte ja jalgade “suremine”, sipelgate tunne, silmalau tõmblemine, südamerütmihäired, rasedatel alakõhu pinge, emaka enneaegsed kokkutõmbed.

Kui suur on magneesiumi ööpäevane vajadus ja kust me saame magneesiumi? Täiskasvanud inimene vajab 300 – 400 mg ööpäevas, raseduse ja rinnaga toitmise ajal 375 – 450 mg ööpäevas. Kõige rohkem leidub magneesiumi kõrvitsa-, seesami-  ja päevalilleseemnetes, erinevates pähklites ja mandlites. Vähesel määral sisaldavad magneesiumi ka kaunviljad, õunad, banaanid, lehtköögiviljad, kala, liha ja piimatooted. Saamaks toidust ööpäevaks vajalikku magneesiumikogust tuleb süüa päevas näiteks 9 banaani;100g päevalilleseemneid; 200g india pähkleid; 0,5 kg spinatit või  2 kg sealiha.

Viimastel aastakümnetel on toitumises toimunud suuri muudatusi: sööme rohkem rafineeritud kiirtoitu, juurviljade ning puuviljade osakaal on väike – meie toidus pole piisavalt magneesiumi, seega võib osutuda vajalikuks magneesiumipreparaatide täiendav lisamine igapäevasele toidule. Apteekides müüakse mitmeid erinevaid magneesiumit sisaldavaid toidulisandeid ja ravimeid.

Kuidas otsustada  millist osta, et saada soovitud tulemus? Kindlasti peaks valiku esimeseks kriteeriumiks olema, et ostetav preparaat sisaldaks orgaanilist magneesiumsoola, näiteks laktaati, mis on organismi poolt kõige paremini omastatav ja B6 vitamiini, mis omakorda aitab magneesiumil imenduda. Pole mõtet osta preparaati, kuhu on lisatud kaltsium, sest magneesium ja kaltsium on antagonistid ja pärsivad üksteise imendumist, seega ei saa organism kumbagi mineraalainet kätte ja soovitud tulemust ei saavutata. Oluline on teada, et magneesium imendub organismi peensoolest ja selleks, et orgaanilist magneesiumisoola kaitsta maohappe eest, on osadel magneesiumitablettidel happekindel kate. Võttes sellist preparaati 2 tabletti kaks korda päevas saate kõige kiirema ja efektiivsema tulemuse.

Kas magneesiumi preparaatide kasutamine raseduse ajal on ohutu? Magneesiumravi on rasedatel kasutatud umbes 70 aastat ja selle aja jooksul on teostatud ka erinevaid uuringuid ravimeetodi efektiivsuse kohta. Tulemused on kinnitanud, et vajaliku magneesiumihulga olemasolu vähendab üsasisese kasvu aeglustumist ja loote hapnikudefitsiiti. Samuti on väga head tulemust rasedusaegsete jalakrampide ning preeklampsia ravil.