Kuidas aidata lapsel luua tervislik suhe toiduga?

Laste söömishäired ja ebatervislik toitumine on muutumas ka meil igapäevaseks tõsiseks probleemiks. Siin on teile 6 lihtsat, kuid väga efektiivset soovitust, mis aitavad lapsel luua tervislik suhe toiduga ja tajuda tervisliku toitumise tähtsust kogu eluks.

1. Toitu, eriti ebatervislikku ei  tohiks lapse puhul kasutada nn preemiana. Olete ju kuulnud küll, kuidas vanemad lapsi motiveerivad stiilis – “söö oma köögiviljad ära, siis saad magustoitu või kommi”.  See on selge väljendus lapsele, et köögiviljad on midagi, mida tuleb vältida ja magustoitu tuleb ihaldada.

2. Toitu ei tohi kasutada ka karistusena. Keelates lapsele ära magustoidu, näitab see, et magustoit on auhind, mille poole püüelda!

3. Nimetades lapse ees toitu “halvaks” võib see temas põhjustada süütunnet. Selle asemel võiks hoopis märgistada ebatervislikud toidud näiteks nimega “mõnikord toit”, et nad mõistaksid, et see on tõepoolest toit, mida süüakse mõnikord!

4. Ebatervislikku toitu ei tohiks märgistada ka kui “hästi kohtlemise” toitu.  Oleks ju tore, kui meie lapsed tajuksid hoopis suussulavat magusat maasikat või mesimagusat arbuusiviilu maiustasuna.

5. Ärge sundige lapsi sööma, kui nad seda ei taha. See ei õpeta neid tunnetama, kas kõht on tühi või täis ja ei aita kuulata nende enda keha. Mõnikord lapsed ei olegi näljased. See on normaalne. Ärge sundige neid sööma veel 5 ampsu.

6. Õpetage oma lapsele juba väiksest peale, et puhkus või millegi tähistamine on sõpradega, perega koosolemise aeg, kuhu juurde käivad vahvad tegevused, mitte rohke söömine ja joomine. See on väga tähtis sõnum! Kui teie lapsed on teismelised ja võidavad meistrikulla või kui nad on täiskasvanud ja näiteks just edutatud, siis me ju loodame, et nad mõistavad, et tähistamisel ja liigsel toidul ei ole väga suurt pistmist.

Nii siis, mis on õige sõnum meie lastele?

Õige sõnum on see, et teatud toidud toidavad meie keha, teevad meid tugevaks ja aitavad meil ennast paremini tunda. Ja just nende toitudega peaksime me täitma oma keha toidukordade ajal. Teised toidud ei tee meie kehale selliseid toredaid asju ja me peaksime sööma neid vaid harva. Aga pidage meeles, et kõiki toite tuleb nautida.