Kodune külmetuse ravi

Pildi autor: PaulSelleks, et kaunist talve mitte haigena veeta, on palju mida saad oma tervise kaitsmiseks ja ravimiseks teha. Kuna raseduse ajal tuleks ravimeid kasutada alati ettevaatusega ning soovitavalt äärmisel vajadusel, on alljärgnevalt toodud leebed soovitused, mis sobivad nii beebiootel emale kui ka ülejäänud perele.

Osade naiste jaoks alandab rasedus immuunsust, seega võib rase olla erinevatele haigustekitajatele rohkem vastuvõtlik. Kuidas haigeks jäämist ennetada? Eelkõige tuleks tugevdada ning tugevana hoida oma immuunsussüsteemi. Nii on organism võimeline kaitsma end erinevate haigustekitajate eest ja kiirelt ka terveks tegema. Mitmekülgne ning tervislik toitumine, regulaarne liikumine ning sage käte pesemine on samuti oluline, et vähendada riski külmetuda või grippi nakatuda. Kui oled suitsetaja, siis lõpeta suitsetamine, sest nii aitad oma immuunsussüsteemil tugevneda.

Parimad immuunsuse tugevdajad leiad loodusest puhtal kujul. Immuunsust tugevdavad väga efektiivselt näiteks küüslauk, erinevad antioksüdante sisaldavad marjad (astelpaju, jõhvikas, mustikas jt) ning vitamiinirikkad värsked köögi- ja puuviljad. Süües looduslikult esinevaid produkte, võid kindel olla, et sinu kehasse ei satu erinevaid lisaaineid, mis raseduse puhul ei pruugi olla kasulikud. Hea profülaktiline abimees on näiteks küüslaugu-meesegu. Selle valmistamiseks lisa peenestatud küüslaugule samas koguses mett ja tarvita seda ühe teelusikatäie kaupa iga paari tunni järel.

Kui sul on palavik, on oluline teada, millal ja kuidas seda raseduse ajal ravida. Kõrge palavik mõjutab ka su kõhubeebit ning võib talle ohtlik olla. Samas mõõdukas temperatuuri tõus aitab hävitada viiruseid ja on keha kaitsereaktsiooniks haiguse tekkides. Palavikualandajaid peaks hakkama tarvitama temperatuuritõusust 38,5 kraadi.

Kui oled raseduse ajal külmetunud, võib abi olla järgmistest kodustest vahenditest või tegevustest:

1.     Soojenda kiirelt üles see koht, kust külm “sisse läks”.

Kui külmetavad jalad, tee kuuma jalavanni! NB! Korralikuks jalavanniks peavad jalad vees olema kuni põlvedeni! Võid vannivette lisada sinepipulbrit, riivitud ingverit, tšillipulbrit. Peale jalavanni tõmba jalga villased sokid. Kui käed külmetavad, soojenda käsi voolava kuuma vee all. Kui aga külm hiilib ligi turjalt või abaluudest, võta üks kuum dušš. Peale seda pane soojad riided selga või poe üldse sooja teki alla.

 2.     Puhka palju!

Parim ravim külmetuse ja gripi vastu on puhkus. Võttes aega puhkamiseks, keskendub su keha haiguse vastu võitlemisele. Iga päev tunnike või kaks puhkust või pikutamist, aitab paremini ka raseduaegsete vaevustega toime tulla.

3.     Tarbi piisavalt vedelikke.

Juues puhast, toatemperatuuril vett või mahla, aitad kehal vältida veetustumist ehk dehüdratsiooni. Seda on eriti oluline järgida raseduse ajal ning palaviku puhul. Tavapärase 1,5-2 liitri asemel tuleks päevas juua umbes liitri võrra rohkem. Väga hästi sobivad ka erinevad taimeteed, kuid vältida tuleks kohvi ning kofeiini sisaldavaid jooke (koola joogid, must tee, energiajoogid), mis viivad vedelikku kehast välja.

4.     Leevendavad taimeteed.

Raseduse ajal sobivad külmetuse ja gripi leevendamiseks erinevad taimeeteed. Raseduse ajal ei ole soovitavad mitte kõik taimeteed. Ohutud on salvei, põdrasamblik, münt, meliss, kortsleht või liivatee. Sobivad ka pärnaõie, vaarika ja värske ingveri tee. Kui ravimtaime täpset mõju külmetusele ei tea, võiks taimeteed juua ikka mõttega, et keha soojendada. Kurguvalu puhul ei soovitata juua väga kuuma taimeteed, sest tuline vedelik ärritab veelgi valusat limaskesta. Sel puhul on kõige parem umbes 40-kraadine jook. Mesi lisa teedesse-jookidesse alles siis, kui jook on jahtunud 50 kraadini, muidu mee raviomadused kaovad.

5.     Aur.

Kuum aur aitab ninasekreedil muutuda vedelamaks ning leevendab ninakinnisust. Samuti leevendab see köha. Keeda vett ning pane pott kuuma veega kraanikaussi. Kata oma pea käterätiga ning hinga auru läbi nina. Ole ettevaatlik! Kui aur kõrvetab nina, hinga aeglasemalt. Võid osta ka inhalaatori, kuid tegemist on sama veeauruga. Võid istuda ka kinnise uksega duširuumis või duši all (juhul kui palavikku ei ole) ja võtta “auruvanni”. Ka toa õhuniisutaja või märg rätik kuumal radiaatoril aitab keskküttest tingitud kuiva õhku niiskemaks muuta ja seeläbi ninakinnisust ning kinnist köha leevendada.

 6.     Tõsta magades peaosa kõrgemale.

Kõrgem peaalus aitab leevendada ninakinnisusest tingitud ebamugavust, mis võib mõnda naist saata pea kogu raseduse. Tõsta peaalust kas patjadega või tõsta kogu madratsi peaosa, pannes sinna alla mõned paksud raamatud (rasedana palu kellegi abi tõstmisel), nii saad kohe paremini hingata ja nina on magades vähem kinni.

 7.     Kurista kurku soolveega.

Juba lapsepõlvest tuttav meetod. Kui kurk on hell või kurgus kraabib, tee soolalahus: veerand teelusikat soola lahustatuna väga soojas klaasitäies vees. Sool aitab röga välja tuua, vähendab valulikku paistetust ning leevendab seda kraapivat ärritavat tunnet kurgus. Kurista soolveega mitmeid kordi päeva jooksul vastavalt vajadusele. Võid vette lisada ka teelusikatäie mett, mis omakorda pehmendab valutavat kurku.

8.     Loputa nina.

Paljud lapseootel naised on raseduse ajal hädas kas tilkuva või kinnise ninaga. Parim abi nende sümtomite leevendamiseks on loputada nina soolvee lahusega. Otsi apteegist selline toode, mille põhikoostiseks on sool ja vesi. Kui tootele on lisatud ravimeid, konsulteeri oma naistearsti või ämmaemandaga enne, kui seda kasutad. Odavaim ja kiireim viis on teha aga ise soolalahus. Lahusta veerand teelusikat soola klaasis vees ning tilguta puhta pipetiga paar tilka kummassegi ninasõõrmesse. Oota 10 minutit ning seejärel nuuska. Vajadusel korda.

 9.     Soojenda põskkoopaid.

Ninakinnisuse ja nohu puhul on abi põskkoobaste soojendamisest. Aseta kummalegi põsele soe keedumuna või soe soolakott (mida kuumem, seda parem, kuid ettevaatust, et end ära ei kõrveta!). Võid osta apteegist ka spetsiaalse geelikoti, mida võib soojendada kuumas vees. Soojendamine aitab nohul muutuda vedelamaks ning vähendada turset. Kõige lihtsam viis on aga panna kuum teetass lonksude vahepeal vastu põske.

10.  Määri mentooli sisaldava salviga.

Mentooli sisaldava salvi määrimine rinnale, oimukohtadele, nina alla või varvaste vahele aitab leevendada külmetust. Mentooli rahustav aur aitab veresoontel laieneda ning kergendab seeläbi hingamist. Mentooli sisaldavad salvid on ohutud kasutamiseks ka raseduse ajal.

11.  Korralik toit.

Kuna külmetuse ja gripi ajal ei pruugi suurt söögiisu olla, tuleb seda enam pöörata tähelepanu toidule, mida sel ajal sööd. Kõige tervislikum on toituda mitmekülgselt, kuid tasub kuulata ka oma keha. Enamasti on haiguse ajal isu värskete puuviljade järele nagu apelsin, ananass või õun. Värsketes puuviljades, eriti tsitruselistes, on palju C-vitamiini, mida keha vajab haigusega võitlemisel. Mõnusalt turgutav on ka hea kodune supp. Nohu puhul võiks vältida piimatoodete tarbimist, kuna nende tarbimine tekitab kehas palju  lima.

12.  Värske õhk.

Värske õhk aitab leevendada köha ja avab kinnise nina. Tuuluta sageli oma tuba või tee väike jalutuskäik õues. Kui sul on palavik, siis tasub püsida toas, kuid tuba on siiski vaja tuulutada.

Kui otsustad raseduse ajal ravimeid kasutada, siis konsulteeri enne ravimite võtmist alati oma naistearsti või ämmaemandaga, sest väga paljud ravimid ei sobi rasedale. Kui haigusnähud on väga tõsised või kestavad kauem kui nädala, võta ühendust oma perearsti või ämmaemandaga.

Kiiret paranemist!