Jooga raseduse ajal

Jooga on iidne meetod tervise hoidmiseks, edendamiseks ja taastamiseks. Joogaharjutused on ka tänapäeval tööriistaks hea enesetunde, igapäevase hakkamasaamise ja isikliku arengu kindlustamisel. Jooga sobib igas vanuses, igast soost ja igasuguse kultuuritaustaga inimestele.

Jooga ei ole religioon vaid kehaliste ja vaimsete harjutuste süsteem. Rasedatele võib olla joogast palju abi just selle eluperioodi eriliste väljakutsetega toimetulekuks.

Jooga filosoofia põhineb holistlikul maailmavaatel ja arusaamisel inimesest kui tervikust. Terviku all tuleb siin mõista iidset teadmist sellest, et inimese keha, psüühika ja vaimsus on pidevates vastastikustes mõjutustes.
Samasugune vastastikune mõju on ka igas joogaharjutuses.

Joogatund võib anda väga konkreetseid ja äratuntavaid toimeid:

  1. Jooga leevendab hästi mitmesuguseid füüsilisi vaevusi. Raseduse ajal on kõigil naistel kuigivõrd ülepinget. Kasvav kehakaal toob lisakoormust jalgadele ja seljale, ühed lihased kompenseerivad teiste järeleandmist ja venimist ning paljudel rasedatel esineb seljavalusid ning vaagnapiirkonna ebamugavust ja valulikkust. Seda kõike saab leevendada ja isegi ennetada järjepidevate joogaharjutustega. Ka sellised rasedusaegsed vaevused nagu tursed, kiire kehakaalu tõus, kõrvetised, unehäired võivad saada leevendust joogatunnis. Joogatund tasakaalustab keha, vabastab liigsed pinged lihastest ning annab pisut koormust ka neile kehaosadele, mis muidu passiivsed püsivad.
  2. Enamasti tunnevad inimesed ka tavalise joogatunni jooksul pingelangust, lõdvestumist ja rahunemist. See võib olla väga meeldiv pärast rasket tööpäeva ning anda uut energiat kojuminekuks ja õhtusteks toimetusteks. Raseduse ajal võib selline õhtune värskendus tööpäeva lõpus olla erilise tähendusega, sest une ja puhkusevajadus on tavalisest suurem. Pärat puhkepausi joogatunnis on jälle energiat seista silmitsi koduste toimetustega. Enamus naisi tõdeb joogatunni järgselt, et enesetunne on lihtsalt parem.
  3. Füüsiline lõdvestumine vabastab kehast üleliigsed pinged – lihased pehmenevad,  vere- ja lümfiringe paranevad ning toitained ja hapnik liiguvad kehas paremini ja jõuavad iga rakuni. Muutub keha biokeemia, mis ei ole enam häälestatud kaitsele ja põgenemisele vaid rahulolule, loomisele ja kasvamisele. Kõrgenenud vererõhk võib normaliseeruda ja südame töö ühtlustuda. Vahel aga raseduse ajal vererõhk hoopis langeb ja põhjustab sellega unisust, uimasust ja peavalusid – ka siis on joogahrjutusest võimalik saada abi.
  4. Jooga leevendab igasugust stressi ning kõiki sellest tulenevaid tervisehädasid. Raseduse ajal on enamusel rasedatest tavalisest kõrgem ärevuse tase ning jooga aitab seda kontrolli all hoida. Ärevuse vähendamine on väga oluline samm normaalse sünnituse poole, sest tugev ärevus psüühikas takistab ennast hästi tundmast ja kutsub ka kehas esile muutusi ning võib takistada raseduse ja sünnituse loomulikku kulgu. Võivad tekkida erinevad terviseprobleemid. Kõhklused ja kahtlused ning hirm midagi valesti teha on väga sagedased just esimese lapse puhul.
  5. Joogaharjutus õpetab jälgima oma keha ja hingamist ning tähelepanu ja keskendumine paranevad. Mõlemaid neid omadusi on tarvis ka sünnituse ajal. Iga naise keha teab tegelikult, kuidas sünnitada – see on esiemade tarkus, geneetiline mälu. Sünnitamiseks on vaja oma keha signaale tunda ja usaldada. Jooga õpetab keskenduma iseendale ning see toob kaasa oma vajaduste, oma sünnitamisse viisi parema äratundmise. Joogas käinud rasedatel ei ole tavaliselt raske leida sünnituse ajal sobivaid liikumis- või hingamisviise, asendeid lõdvestumiseks ja lapse ilmale toomiseks. Rasedate joogatund on samal ajal ka ettevalmistus sünnituseks. Ja just seda laadi praktiline ettevalmistus, mida saab sünnitusel kasutada. Õpitud teoreetilised teadmised on meie ajukoores sünnituse ajal suurelt osalt &luku taha pandud” ning ei ole kasutatavad, kuna raseduse lõpus ja eriti sünnituse ajal lülitub välja oluline osa ajukoore tööst. See on vajalik  sünnituse paremaks kulgemiseks, sest mõtted – need põhilised hirmu ja ebakindluse tekitajad – ei sega siis nii palju. Joogatunni teadmised on praktilised ja kogemuslikud ning salvestatud kehamällu, mis paikneb aju sügavamates osades. Kehamälu on sünnituse ajal aktiivne, et keha saaks kasutada kogu eelnevate põlvkondade pärandit enda aitamiseks. Joogas omandatud liikumis- ja hingamisharjutused on sünnitusel kergesti kasutatavad.
  6. Jooga pakub tuge kui elus on suured muutused. Emaks saamine ja olemine on üks suurematest muutustest iga naise elus. Kõik muutub – keha, suhted, kodu, harjumused, võimalused, vastutus. Raseduse ajal on tegemist tavalisest suuremate vajadustega une, toidu, läheduse ja turvalisuse järele. Samal ajal annab info-keskkond tulvana vihjeid kõigest sellest, mida naised ja emad võiksid sel ajal veel vajada. Keskendumine sellele, millised on tegelikud vajadused, aitab püsida rahulikuna, tervena ja tasakaalukana. Sõprus iseendaga aitab kaasa sõprusele lapsega ja teiste pereliikmetega.
  7. Lisaks eeltoodule annab jooga paljudele iselaadse ühendatuse tunde. Rahulik ja lõdvestunud keskkond on loovuse allikaks ning joogamatil võib leida lahendusi keerulistele probleemidele, perekonnasuhetele, saada uusi ideid ning lihtsalt näha asju teisest vaatevinklist. Emaks saades ja olles on väga oluline vahel olukordi kaugemalt vaadata, et näha oma toimetuste põhjuseid ja tagajärgi. Kunagi hiljem on tänased lapsed ise emad ja isad ning siis sõltub nende hakkamasaamine sellest, mida oleme neile kaasa andnud.

Joogatee on üks viis leida oma tee ka elus, tee emana hakkama saamiseks.