13 head unenippi

US_9-iStock-000007379774_wide

Allikas: Internet

Kuigi tuletad laüsele pidevalt meelde, et aeg on magama minna, otsib ta üha uusi tegevusi, et sellest kõrvale viilida. Mida teha? Nõu annab Perekeskuse Sina ja Mina psühholoog Kadri Järv-Mändoja.

  1. Alustuseks loo kodus rahulik, und soodustav keskkond: kustuta üleliigsed tuled ning pane kinni nii teler, arvuti kui ka nutiseadmed.
  2. Püüa jooksev laps kinni, loo temaga silmside. Ütle kindlalt (mitte kurjalt): “Käes on hambapesu ja magamise aeg. Enam ei jookse!”.
  3. Laps vajab rahunemiseks aega. Hoia last süles või paku välja, et loete enne hambapesu raamatut. Võid teha ettepaneku minna korra aknale ja vaadata, kuidas öö välja näeb.
  4. Kui laps ei taha mängu lõpetada, anna ennetav sõnum: “Varsti on käes hambapesu aeg.” Võid kasutada ka munakeedukella ja öelda: “Kui kell heliseb, on aeg asjad ära panna.”
  5. Aita lapsel asjad ära koristada. Sellest pole kasu, kui talle muudkui hõikad: “Pane asjad ära!” Pigem korja maast mõned lelud, ulata need lapsele ja suuna ta neid mänguasjakasti panema.
  6. Mängulisus aitab. Ähvardused muudavad ajapikku olukorra hullemaks.
  7. Kui lapsel on ikka raske tegevusi lõpetada, ära jaga pikki selgitusi, vaid võta tal käest ja minge koos vannituppa. Samal ajal võid küsida mängulisi küsimusi. Näiteks: “Mis sa arvad, mitu hammast sul täna suus võib olla? Kas loeme üle?”
  8. Sõlmi lapsega kokkulepe, et enne voodisse minekut ta joob, käib pissil jne. Kui laps juba voodisse jõuab, on käes magamise aeg ja voodist endam välja ei tulda.
  9. Kasuta minavormi ja ütle lapsele: “On õhtu ja ma ei jaksa mitmeid kordi sinu juurde tulla. Ma olen väsinud. Lepime kokku, et enne voodisse minekut jood ja käid pissil.”
  10. Kui laps ikkagi soovib pissile ja sa tead, et ta tõesti hetk tagasi käis, ütle: “Sa käisid pissil ja nüüd on magamise aeg.”
  11. Et laste magamaminek kulgeks sujuvamalt, võiksid vanemad omavahel kokku leppida, mis kell ja kuidas lapsed voodisse pannakse. Tasuks saate lastevaba õhtu!
  12. Ole otsusekindel ja pea ise rutiinist kinni. Nii on ka lapsel lihtsam rahuneda.
  13. “Turunda” und hästi ehk räägi magamisest kui mõnusast tegevusest. Selgita ka, miks uni kehale hea on.

 

Artikkel pärineb: Ajakiri Pere ja Kodu, aprill 2015

Artikli autor: Kadri Järv-Mändoja