Sünnitusaegne hingamine ja sünnitusasendid

Sünnituse puhul ei tasu unustada, et see toimub ema ja lapse koostöös. Kui ema on väsinud, on ka laps väsinud. Kui ema suudab puhata, suudab seda ka laps ja on kindlasti selle puhkemomendi eest väga tänulik.

Proovime koos, kuidas saab sünnituse ajal ennast lõdvestada ja kuidas õigesti hingata.

Pane silmad kinni, tunne ennast vabalt ja ürita iseennast tajuda. Tõmba korraks oma sünnituslihased tugevalt pingule – taju, kus asuvad kõik sünnitusega seotud kohad (tupp, pärasool). Lase need lõdvaks tagasi. Sünnitusel soovib sinu tita, et sa hoiaks need kohad hästi lõdvad ja seda saab läbi hingamise teha.

Pane nüüd käed kõhule ja taju oma titat ning vaata ta peale. Tunneta, kui mõnus see on, kui ta ühel päeval tahab sinu seest välja tulema hakata. Sa hakkad temaga selleks koostööd tegema ja teda aitama. Hinga nina kaudu sisse, lase huuled hästi pehmeks ja hinga pikalt välja, tundes, kuidas õhk sinu seest välja liigub. Lase ennast pehmeks ja lõdvaks ja hinga edasi, kuni sa tunned, et nii on mõnus ja loomulik. Taju, kuidas kõht liigub ette kui sa hingad sisse ja naba liigub selgroo poole kui sa hingad välja. Kujutle, kuidas sa hingad kõik hirmu, pinge ja valu välja.

Sünnitustoas on olemas abivaheneid, mis aitavad sünnitusel lõdvestuda. Näiteks võib koti najal ennast käpuli lasta ja üritada mõnusalt oma vaagnat liigutada, nii et saaks pinge-, surve- ja venitustunde vabaks lasta. Samamoodi võib üles tõstetud voodipeatsi najale ennast toetada ja puusaringe teha. Need asendid on head, sest tuhu vahepeal saab ennast puhkama lasta ja kui tuhu uuesti tuleb, jälle hingama hakata. Ka pallile võib toetuda või selle peal istudes mõnusalt vaagnaringe teha. Kõik püstised asendid on väga head ja kiirendavad sünnituse kulgu.

Tugiraamile toetudes saab samuti vaagnat kiigutada ja vajadusel sellega ka ringi liikuda. Tähtis on leida endale selline asend, milles oleks mõnus ja vaba olla ja mis aitab lõdvestuda. Kõik madalad täiskükk-asendid lühendavad sünnitusteid ja lapsel on lihtne allapoole edasi tulla. Kui sa sünnitusel ennast vahepeal väga väsinuna tunned, võid proovida vahepeal ka (voodis)külili olla. Pikali heitmine toob sulle uut jõudu juurde.

Kõige rohkem saab sünnitusel naine ennast ise aidata – läbi hingamise, lõdvestumise ning oma kehaga koostööd tehes ja kogu aeg mõeldes, kuidas laps paremini minu seest välja saab. Väga kasulik ja vajalik on sünnituseks eelnevalt valmistuda, et see kogemus võimalikult kiire, kerge ja meeldiv oleks.

Külasta perekooli loenguid ja praktikatunde ning loe näiteks perekool.ee lehelt kõike vajalikku sünnituse kohta.

Greetel Lee

greetel@emmedeklubi.ee

 

Reklaam