Kehakaal raseduse ja imetamise ajal


Kehakaal ja selle muutused raseduse jooksul on enamus naistele suuremal või vähemalt määral väga oluline. On naisi, kes on igapäevaselt aktiivsed, toituvad tervislikult ning kehakaal on enamuse elust olnud normis. Nendele naistele rasedusaegne kehakaal kindlasti väga palju peavalu ei põhjusta, kuna nad jätkavad ka raseduse ajal sarnast elustiili. Samas, on palju naisi, kes üsna igapäevaselt näevad vaeva selle nimel, et püsida heas vormis. Keskmiselt võtavad naised lapseootamise ajal juurde 10-12 kg. Väga ranget normi tänapäeval enam ei pooldata. Oluline on, et ootav ema võtaks juurde vähemalt 8 kg, siis võime arvata, et lapsele jätkub kasvamiseks kõike.

Paljudel naistel on probleem vastupidine – kaalu kipub lisanduma rohkem. Natuke loeb ka individuaalsus ja oma normaalne kasv ja kaal – suured naised võtavadki natuke rohkem juurde. Hea on teada, et esimestel raseduskuudel suureneb kaal põhiliselt seetõttu, et keharakud seovad nüüd rohkem vett. Põhjuseks on rasedusaegsed hormoonid ema kehas.

Mõned naised aga võtavad raseduse alguses hoopis alla ja pärast seetõttu kiiremini juurde. Raseduse keskel 4.-7. raseduskuuni on kaalu kasv kõige intensiivsem ja ka kõhuümbermõõt suureneb silmnähtavalt – laps kasvab siis kõige kiiremini. Lõpukuudel kaalukasv väheneb ning üsna paljudel naistel viimases lõpus hoopis langeb veidike (või jääb enam-vähem samaks). Kui tervis on korras, ei tee mõned lisakilod midagi, kuid arvesta, et ega nad koos sünnitusega kuhugi kao.

Enamus naisi “kaotab” sünnitusega 5-6 kg raseduse lõpu kaalust ja lähemate nädalatega veel natuke: ca 1-3 kg. Ülejäänud kilod on looduse poolt ettenähtud kulutada rinnapiima moodustamiseks, mis hakkabki nüüd tasapisi toimuma. Loomulikult sõltub edasine kaalu langus sinu igapäevasest menüüst, imetuse intensiivsusest ja lisaks veel individuaalsusest.

On teada, et emad, kelle lapsed on ainult rinnapiimatoidul esimesed 6 elukuud, võtavad selle aja jooksul alla keskmiselt 7 kg. Imetuse ajal ei pea sööma pidevalt palju rohkem. Vaja on süüa mitmekesiselt, et jätkuks vitamiine, mineraalaineid ja energiat. Loomulikult kulutab imetav ema enam kaloreid, kuid see kogus on kompenseeritav piltlikult 2 juustuvõileiva ja klaasi keefiriga päevas. Kui tahate kaalus alla võtta, ärge sööge rohkem (ja eriti mitte magusat), vaid lihtsalt pidage silmas, et toit sisaldaks päevast päeva nii puu- kui ka juurvilju, täisteratooteid ning kvaliteetseid valguallikaid (tailiha, kala, muna, piimatooteid, herneid, ube, vms.).

Need naised, kes raseduse ajal vähe kaalus juurde võtsid ning pärast sünnitust kiiresti oma normaalse kaalu taastasid, peavad ilmselt imetuse ajal toidu kalorsust suurendama, et jätkuks energiat nii piima tootmiseks kui ka lapsega tegelemiseks.

Päris ranget dieeti (ega ka mitte 0-dieeti ega näljapäevi) ei soovitata pidada ei raseduse ega imetuse ajal. Küll aga võib aeg-ajalt teha lahedamaid päevi, kui hoolitsete vitamiinide ja mineraalainete õige vahekorra eest.

Üldiselt kehtib reegel, et kui peale sünnitust ja sellest taastumist süüa tervislikult, mitmekesiselt, liikuda võimalikult palju (igapäevased kärutamised on väga teretulnud) ning maiustest mõneks ajaks loobuda (kuigi imetamine võib tekitada magusaisu, siis soovitatakse maiustada tervislike maiustustega – puuviljad, marjad, tume shokolaad jne), siis peaks aasta jooksul peale sünnitust kehakaal taastuma raseduseelsesse kaalu. Ja kui mõni tülikas kilo jääb natuke kauemaks ajaks selga, siis pole ka sellest lugu, küllap see ajapikku maha läheb.

 

Artikli autor: Ülle Lember, ämmaemand, toitumise ja imetamisnõustaja

Toimetas: Kaidi Pajumaa, perekooli sisutoimetaja