Ettevalmistus sünnituseks

Sa oled valmistunud oma esimeseks sünnituseks kogu elu. Tõsi, see pole olnud teadlik tegevus, vaid on toimunud märkamatult läbi sinu lapsepõlve ja noorusea, läbi areneva keha, kujunevate hoiakute ja inimsuhete ning vaimse küpsemise.

Suhtumine lapse saamisesse on ühiskonnas, kultuuris ja ajas muutuv. Tuhandeid aastaid tagasi matriarhaalses ühiskonnas olid määrajateks ja otsustajateks naised just tänu oma “müstilisele” võimele sünnitada uusi elusid. Hiljem naiste positsioon langes ja Euroopas on seljataha jäämas periood, kus sünnitust nähti peaaegu ainult meditsiinilise protseduurina, mille käigus eraldati laps emast. Tänapäevane arusaamine sünnitusest arvestab nii füüsilisi, vaimseid kui ka sotsiaalseid vajadusi, mis igaühes meist põimuvad ainuomasel ja isikupärasel viisil. Ettevalmistus sünnituseks tähendabki selle “oma viisi” otsimist ja leidmist. Valmisolek võimaldab jääda iseendaks, leida hea kontakt oma kehaga, sündiva lapsega ning saada positiivne kogemus ühest oma elu tähtsaimast sündmusest.

Füüsiline valmisolek

Sünnitus ei ole spordivõistlus – seda ei saa enne harjutada. Vastupidi, füüsiline võimekus sportlikus mõttes polegi üldse oluline, kuna sünnitegevus seisneb tahtele allumatutes emakalihaste kokkutõmmetes. Seetõttu sünnituse kiirust ja tugevust ise reguleerida ei saa. Parim, mida Sa teha saad, on omandada oskus lõdvestuda iga kokkutõmbe ajal ning puhata nende vahepeal. Harjutada saad keskendumist ja lõdvestumist erinevates kehaasendites – istudes, seistes, kükitades, põlvedel ja neljakäpukil (neljakäpuli) – need on kõik ka sünnitamiseks sobivad asendid. Kodus istu pigem rätsepistes või harkistes põrandale kui mitmeteks tundideks pehmesse tugitooli. Mõnedes perekoolides on võimalik osaleda ka spetsiaalsetes sünnitust ettevalmistavates treeningutes ja harjutada praktiliselt sünnitusel vajalikke oskusi ning asendeid.

Loomulikult on sinu üldine tervis ja vastupidavus sünnitusel tugevam, kui liigud piisavalt. Raseduse ajal sobivad hästi pikad jalutuskäigud, ujumine ja rasedate võimlemine. Joogatreeningud on suurepärased, õppimaks tundma ja kontrollima oma keha ning arendamaks keskendumis- ja lõdvestumisoskusi.

Vaimne valmisolek

Läbi oma keha tundmise tuleb tasapisi ka valmisolek vaimseks pingutuseks, mida sünnitus kahtlemata on. Paljud naised kogevad teatud ärevust ja pinget sünnitusele mõeldes ning ehk lohutab Sind juba seegi teadmine, et Sa pole ainus. Emotsionaalne kõikumine ja suurenenud tundlikkus on raseduse ajal täiesti tavalised ja vajalikudki, et oskaksid teha endale ja lapsele õigeid otsuseid.

Sünnitustegevust alustavad ja reguleerivad hormoonid sinu kehas, mille tekkimine sõltub emotsionaalsest tasakaalust. Kui tunned end turvaliselt ja oled häälestatud positiivselt, siis kulgeb ka sünnitus parimal võimalikul viisil. Veelgi enam, ka sünnitusvalu talumine sõltub kõige rohkem sinu ettevalmistusest. Turvalisuse saavutamiseks on palju erinevaid viise. Olulised on inimesed, kes Sind toetavad ja aitavad; keskkond, kuhu Sa satud; vahel ka esemed Sinu ümber ning kindlasti teadmised ja eneseabistamise võtted. Neis asjus oled Sa ise parim ekspert – vali endale meelepärane kaaslane sünnitusele; käi eelnevalt tutvumas sünnitusmajaga; mõtle, mida Sa vajad, et end sünnitusel hästi tunda ja loomulikult leia vastused kõigile küsimustele, mis Sul tekivad.

Sotsiaalne valmisolek

Oodates ise last, hakkad teisiti nägema ka oma vanemaid. Oma lapsepõlvest võetakse üle enamus lapsega käitumise ja lapsesse suhtumise mudeleid. Ometi võib just tänapäeva naisel sellel eluperioodil tekkida palju küsimusi ja ebakindlust, mis tuleneb vähestest kogemustest emaduses. Pered on olnud juba mõnda aega väikesed, õdesid-vendi vähe ning nende ootamist ja sündimist  enamasti ei mäletata. Ka ühiskond on naisele seadnud mitmeid proovikive nagu õpingud, töö ja karjäär, ning laste saamine pole juba ammu enam tütarlapse ainus unistus. Sellest hoolimata on Sul praegu käsil eluperiood, kus just sünnituse ja lapsega seotud mõtted varjutavad kõik muu.

Kasuks tuleb suhtlemine teiste last ootavate peredega. Vaata, kuidas teised emad ja isad oma beebidega hakkama saavad. Kogemused tulevad töö käigus, sest enamasti saavad ema ja laps olla sünnitusmajas koos ning küsimustele leitakse vastused koos ämmaemandate ja lasteõdedega. Külasta koos partneriga perekooli tunde – ka seal räägitakse vastsündinud lapsest, tema toitmisest ja tema eest hoolitsemisest.

Rasedus on muutuste aeg nii Sinu kehas, mõtetes kui ka tunnetes. Sa kannad endas uut elu. See paneb Sind küsimusi esitama ja vastuseid otsima. Üheksa kuu jooksul jõuad läbi mõelda paljud oma senised väärtushinnangud, hakata teisiti suhtuma mitmetesse elunähtustesse. Tee seda siis mõnuga – tunne rõõmu oma kehast, kasvavast lapsest ja uutest väljakutsetest elus.